søndag 12. juni 2011

Svenskehandel


I likhet med ca 2 millioner nordmenn har jeg en enkel mulighet til å ta meg over til Sverige for å boltre meg i godt utvalg og billig mat og drikke. Fra Oslo tar kjøreturen mindre enn 1,5 time på en normal dag. Idiotisk nok har jeg valgt pinseaften denne gangen, uten å tenke på at "halve Norge" har samme plan. Men pytt, pytt. Svenskene vet hvordan de skal håndtere tusenvis av norske gourmet-flyktninger, så køene er organisert og ikke så langtekkelige som det kan se ut til på avstand. Et tips er forøvrig å også holde seg unna påske og dagene rett før jul. 

Bra utvalg også på spekemat
Prisene vet vi er gode, men mange tenker ikke på at utvalget også er fantastisk mye bedre enn i Norge. Butikkene i grenseland har forstått at nordmenn liker å handle mer eksotisk enn tidligere, og siden veien er kort mellom butikk og kjøkken, velger også flere og flere å handle ferske frukter, grønnsaker og fisk når de først er på tur. På dagens tur har jeg handlet fantastiske produkter som ikke en gang finnes i Norge, og etter en tur også på Systembolaget regner jeg meg fort fram til at denne turen har spart meg for flere tusen kroner, og da er jeg ikke en gang i nærheten av å ha fylt opp kvoten!

Fantastisk kylling!
Det er noen ting som alltid havner på handlelista. Spesielt glad er jeg i en maiskylling fra Bjärekyckling som etter mitt syn kan regnes som den beste kyllingen i Skandinavia. Ellers går det i ting som parmesan, chorizo, diverse kjøttprodukter og alltid en eller annen ny variant som kan gi en utfordring på kjøkkenet. Denne gangen ble det hel hare! Fyller du opp handlevogna med vaskemidler, tørrvarer og andre nødvendigheter, blir besparelsen stor. 

Lars Sponheim kan kalle dette så Harry han bare vil. Når jeg titter ut over fersk hummer, kamskjell, kreps, nyslaktet gris og tilbud på rype, så tenker jeg at han har vært medansvarlig for å gjøre matvarenorge til den kjedelige institusjonen den er. Kiwi my ass, Sponheim!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar