torsdag 19. mai 2011

Utvalg i matbutikker

Det raser store diskusjoner om både utvalg og pris i matvarebutikkene i Norge om dagen. Selv om jeg tviler på at vi får noen løsning på det med det første, er det i hvert fall godt at det blir satt på dagsorden. Jeg skal være forsiktig med å komme med noen konkrete grunner til hvorfor prisene på matvarene er så høye som de er. Ica har ikke tjent penger på flere år, og jeg tror på Reitan når han sier at Rimibutikkene jobber med en bunnlinje på 3%. Dette viser at konkurransen er reel og at det nok ligger mer potensial i politiske beslutninger innen importvern, toll, avgifter og landbrukssubsidier. Dette er ingen enkel røre, så derfor tror jeg heller ikke det blir noen løsning med det første. 

UTVALGET, derimot, der har du og jeg og mannen i gata langt større påvirkningskraft. Som forbrukere har vi stor makt i hvordan vi gjør våre daglige innkjøp av mat og drikke. Her er tre fine regler for hvordan du kan påvirke utvalg og kvalitet:

1. Handle alltid matvarer i en butikk med kjøledisk - Hold deg unna småbutikkene som kun skal skumme fløten å selge deg boksmat, frysevarer og tørrmat.

2.Spør betjeningen - Har de ikke det du leter etter, så spør betjeningen eller send en e-post. Slike henvendelser er viktigere enn du tror.

3. Klag - Vi nordmenn er ikke gode på klaging, og jeg tar meg i det selv mange ganger. Jeg syns det er stress, og man vil ikke lage mye styr på grunn av en halvråtten paprika. Men, får du med deg grønnsaker eller annen mat hjem som ikke holder mål, så si i fra sånn at butikken skjerper seg.

Eller er jeg helt på jordet? Kjør debatt! - Bruk kommentarfeltet: 


1 kommentar:

  1. Ja när jag i stressade tider må inom 4 olika butiker för att få ihop allt jag behöver till en middag, så saknar jag mitt fosterland. Inte konstigt folk låter den där osunda pölsen på 7 eleven slinka ner.

    Har inte följt debatten, men tror du har helt rätt i att huvudproblemet bottnar i politiska beslut. Även om politiken, inte minst jordbrukspolitik och subsidier, är svårare att påverka än förhandlaren, är det inte omöjligt. Vi borde bli bättre på att ställa krav, både till butikerna, producenten och politikerna. Va med en matstrejk??(Haha, skämt åsido)

    Även om matimport förhindras av höga tullmurar, vad är det som hindrar större konkurrens inom landet? För höga produktionskostnader för att kunna konkurrera på marknaden? Norges "lilla" befolkning? Subsidier till Tine svarar ju bara för mjölprodukter...? Har jag missat nått här? Vad skiljer Sverige från Norge på detta området? EU? Redan innan Sveriges medlemsskap i EU var ju utbudet i svenska matbutiker långt större än Norges..

    Vad gäller priser är jag nöjd med Kiwis momskutt på grönt och nyckelhålsprodukter. Som fattig student ser jag efter de billiga produkterna, där First Price vinner på pris, men se upp för vad du får. Läs innehållsförpackningen noga! Fick helt chock när jag såg på baksidan av First Price rivna ost häromdagen, som inte visade sig innehålla ost en gång utan främst palmolja. Palmolja=transfetter, osunt som leder till hjärt- och kärlsjukdomar. Om man vill ha en sund befolkning och minska på hälsosektorns utgifter, är momskutt på sunda produkter ett steg i rätt riktning.

    SvarSlett