lørdag 28. mai 2011

Oppdrag: Ost


Å finne ost som ligger litt over gjennomsnittet kan være en utfordring. Bor du i Oslo, har du heldigvis noen alternativer, og Fromagerie er et av dem. Butikken ligger i Bogstadveien på Majorstuen og er en liten men god ostesjappe som har et stort utvalg av Franske oster. Noen norske oster har det også blitt plass til, samt en del andre delikatesseprodukter som spekemat, pølser, oljer, sjokolade og mer. 

Denne type butikker er viktige innslag i en verden full av kjedelige storskala-produsenter fordi de hjelper de små, lokale produsentene som fokuserer på kvalitet og ikke kvantitet, samt at de hjelper oss forbrukere med å utvide våre gastronomiske horisonter.


 
En ost er ikke en ost. Neste gang du handler på Rimi kan du jo for eksempel titte på beskrivelsen av de ulike produktene. Nå er det sånn i Norge at hvis man putter navnet OST på pakningen, så må det også være laget av melkeråvarer. På grunn av denne ordningen finner de falske produsentene kreative navn på produktene sine og kaller dem ting som "Pizzatopping" og "Revet økonomi". Dersom det ikke brukes ord som "Ost", "Feta" eller helt konkrete beskrivelser, er dette høyst sannsynlig en røre av palmeolje, potetstivelse, farger og smaksstoffer. Denne smørja finnes også helt sikkert på den fryste lasagnen din hvis det ikke står noe om toppingen på pakningen, det samme gjelder pizzaen på den billige pizzeriaen nede i gata...

Det var Mozzarellaen sin det!!
Måten vi produserer matvarer på nå om dagen fører til større og større forskjeller mellom god og dårlig mat og osten er intet unntak. Jeg syns derfor det er verd noen ekstra kroner for å få en god opplevelse, sånn som man kan få på Fromagerie!

1 kommentar:

  1. Fin blogg, med temaer som også står mitt hjerte nært :) Denne kommer jeg til å følge med på.

    Fromagerie har jeg merkelig nok ikke vært på, jeg som er så glad i god ost! Ligger på feil side av byen serru. Men det er vel på tide at jeg får tatt meg en tur.

    SvarSlett