søndag 27. mars 2011

Olivensjappa


I dag fant jeg tilfeldigvis en butikk som har spesialisert seg på olivenoljer og annet digg som kommer fra middelhavsområdene. Det kostet meg en tusenlapp… (i følge Altinn har jeg ikke råd til dette!) Man skal lete lenge etter mer engasjerende personal i en butikk som denne. Sjappa heter Olivers & Co. og ligger på Majorstuen (det finnes flere av dem i Oslo området). Den er innredet som en provencalsk landhandel med hundrevis av ulike oljer, eddiker, tapenader, pestoer og en haug med andre greier. Her er det bare å stupe inn å kjøpe det man skal ha, for så å løpe ut igjen hvis man skal unnslippe fristelsene. Har man tid og fet lommebok, så får man smake seg igjennom hele Italia, Frankrike og dalstrøka utenfor.
Etter å ha fått prøve ulike oljer og eddik (eller vinegar om du vil) av en over gjennomsnittet kunnskapsrik og engasjert fyr landet jeg på to olivenoljer fra Puglia. Da oljen ble høstet i oktober i fjor, ble de presset sammen med henholdsvis grønne umodne sitroner og basilikum. Resultatet er forbløffende bra. 

I tillegg rasket jeg med meg to forskjellige typer eddik. Den ene er basert på granateple og kan nesten drikkes som den er. Den andre er av søte karamelliserte epler. Å blande grønne-epler-olivenoljen med granateple vinegaren er en sinnsyk kombinasjon. Jeg ser fram til å eksperimentere med disse utover våren. Kan allerede kjenne smaken av grillet torsk med grønn sitron oljen eller neste pastarett med basilikumsoljen. Ja, eller pizza!! Wohoo!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar