tirsdag 29. mars 2011

Oppdrag: Kveite


Jeg har sans for Andreas Viestad, han har en jordnær og enkel tilnærming til kokkefaget. Han gjør ting enkelt og oppskriftene fungerer perfekt for en rask middag etter en lang arbeidsdag. I dag har jeg lest meg opp på en Kveiteoppskrift som skal testes. Hvor i Oslo går man for å få tak i fersk fisk? Som Sørlending er jeg bortskjemt med godt utvalg av ferske varer. Uten å virke snobbete må jeg innrømme at jeg aldri har kjøpt en fryst fisk i hele mitt liv. Hvis du ser bort fra fiskegrateng da...


Å finne bra sjømat i Oslo er ikke så vanskelig som man skulle forestille seg. Det finnes en del steder der man vet hvordan sjømaten skal behandles og hvor kvalitetskontrollen er i fokus. Dette dreier seg stort sett om spesialforretninger. Små butikker med ansatte som vet bak fram på en fisk og som kan gi deg gode råd med hjem til kjøkkenet.


Et av disse stedene jeg pleier å besøke er en sjappe som ligger på Youngstorget ved Operapassasjen. Her har det ligget en fiskehandler i alle år, men nå har Fiskecentralen tatt over driften og laget en butikk / spisested som heter FISKERIET. Her er det nå ferskvaredisk som før, men med en liten bardisk med noen småbord der man kan kjøpe småretter av fisk og skalldyr i tillegg. Fish & Chips, Bacalao, østers og en del andre ting. Så har de skjenkebevilling, og det blir jo ikke feil.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar