søndag 14. august 2011

Røtter!


Å finne matvarer uten tilsetningstoffer kan være en utfordring. I en gjennomsnittlig matbutikk vil de aller fleste av matvarene inneholde ulike stoffer som har til oppgave å fungere som smaksforsterkere, være fargeforsterkende, forlenge holdbarheten, eller rett og slett øke vekt og volum. Mange matvarer har blitt prosessert i stykker for at logistikken skal være enklere, uten hensyn til at viktige næringsstoffer forsvinner i prosessen. 

Jeg er ingen helse-freak. Jeg er heller ikke en Øko-fanatiker, men jeg liker å vite hva jeg
spiser. Ofte kan Økologi-logoen være et greit symbol å lete etter hvis man ønsker et "ekte" og rent produkt. Ta for eksempel et relativt normalt produkt som Pesto. Hvis man tar seg tid til å lese bak på pakningene som ligger i butikkene vil man raskt oppdage at mange av typene som selges ikke inneholder basilikum en gang... Sånn kan du gå gjennom hylleradene å titte på hva som er lagt til av stoffer og hva som er utelatt.


Blid betjening :-)
Oslofolk kan være glad for at de har en butikk som Røtter i byen. Den ligger på St. Hans haugen, litt nedenfor Gutta på Haugen. Butikken fører både frukt, grønnsaker, ferskvarer og tørrvarer. I tillegg får man ferske bakervarer. Alt i alt utgjør innholdet i butikken en komplett samling av ting og tang som kan være vanskelig å få tak i, og som du kanskje ikke visste at fantes. Alle produktene i butikken er enten økologisk merket, eller av natulig opphav av god kvalitet. OG: De har søndagsåpent, og det liker vi jo i dette Brustad-samveldet!
 
Rene produkter
I dag er jeg rett og slett innom for å sjekke utvalget. Det endrer seg med årstidene, og det er alltid noe nytt på gang. Siden betjeningen er hyggelig og imøtekommende blir det alltid noe nytt å teste eller lære om. I dag ble det en leksjon i Raw Food og et brød levert fra Funky Fresh Foods. Konseptet går altså ut på å ikke steke brødet på så høy temperatur at ikke næringsstoffene forsvinner, derfor tar prosessen flere dager før brødet havner i butikken. Det finnes selvfølgelig et helt register av produkter og metoder innen temaet, og er du interessert kan du sjekke her, men jeg modererer meg til en biff tartar :-)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar