mandag 4. april 2011

Oppdrag: Torsk

Hvis man tenker etter, er det ganske mange faktorer man kan ta med i betraktningen når man handler fisk. Det trenger ikke nødvendigvis bare handle om kvalitet og pris. Miljøhensyn og etikk er et par tema som også kan vurderes. Jeg må innrømme at jeg ikke har de mest miljøvennlige vanene og ikke er så veldig opptatt av om produkter er økologiske eller ikke. Uansett, jeg syns fisk er et verd å ofre en tanke, for det er sannelig ikke lett å få oversikten i butikkene.

Akkurat nå ligger det mil på mil med såkalte spøkelsesgarn og fisker ute i Nordsjøen. Dette er garn som er forlatt eller mistet av fiskere. Disse kan fiske i mange år før de råtner vekk. En annen ulempe med garnfiske er at de skader fisken og fanger mange forskjellige arter som man ikke videreforedler. Oppdrettsfisk kan man være tvilende til om er miljømessig bærekraftig sett ut i fra hvor mye et oppdrettsanlegg forurenser og hvordan fôret til denne fisken produseres. I tillegg har man konsekvensene ved rømning.  
 
Eirik Bræk på Fenaknoken har anbefalt meg torsk fanget på line. I dette tilfellet betyr det at fisken blir filetert og dypfryst øyeblikkelig før den så havner i vakuumforpakning. Rett fra båt til butikk med andre ord, og skånsomt behandlet under hele prosessen. Selv om mitt sørlandshjerte er strittende mot fryst fisk, har jeg funnet ut at kvaliteten på denne fisken er oppsiktsvekkende bra. Dermed; et stykk prinsipp strøket fra lista! Sjekk: Ervikfisk.com.



PS: Uansett hva som er å finne i fiskedisken, så er fortsatt den aller beste fisken den du fisker selv!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar